Vliegen met honden

Uw huisdier (hond of kat) op reis met KLM Cargo
Als liefhebber van honden en katten weet u dat uw huisdier niet zomaar een dier is, maar een maatje. Dus als uw huisdier een reis met het vliegtuig maakt, wilt u er zeker van zijn dat er goed voor uw hond of kat wordt gezorgd. Bij KLM Cargo begrijpen we dit volkomen. We weten dat uw huisdier voorafgaand en tijdens een reis een beetje rusteloos kan zijn, dus doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat het in goede conditie op de plaats van bestemming aankomt. Dat betekent dat wij gedurende de gehele reis comfort bieden, vanaf het moment dat uw huisdier in onze handen is tot het moment dat het wordt opgehaald. Voor het welzijn van uw huisdier en voor uw geruststelling hebben we het Pets product ontwikkeld.

Ongeëvenaarde ervaring
75 jaar geleden begon KLM als eerste luchtvaartmaatschappij met het transport van dieren. Stier Nico beet in 1924 het spits af. Hij was het eerste dier dat ooit een vliegreis maakte en vloog van Rotterdam naar Parijs. KLM heeft sindsdien een ongeëvenaarde ervaring opgebouwd in het vervoer van dieren. Of het nu gaat om huisdieren (alleen honden en katten), siervissen, paarden of zelfs leeuwen en neushoorns, u kunt er zeker van zijn dat wij de grootst mogelijke zorg besteden aan ieder dier dat met ons meereist.

Het dierenhotel van KLM Cargo
Honden en katten hebben recht op evenveel comfort en aandacht als wij aan onze passagiers geven. De vrachtcompartimenten in onze vliegtuigen zijn daarom voorzien van klimaat- en drukbeheersing. Zo kunt u er zeker van zijn dat uw huisdier onder de best mogelijke omstandigheden reist.
Wanneer uw hond of kat met KLM Cargo vanaf luchthaven Schiphol reist, dient uw huisdier te worden aangeleverd bij het dierenhotel van KLM Cargo. Ook honden en katten die met KLM Cargo op Schiphol aankomen of met KLM op doorreis zijn, bezoeken tijdelijk het dierenhotel.
Hoewel u uw huisdier in het dierenhotel niet kunt bezoeken, kunt u er zeker van zijn dat het uw hond of kat bij KLM Cargo aan niets ontbreekt.
In het dierenhotel wordt uw huisdier opgevangen door speciaal opgeleide dierenverzorgers, die uw huisdier verzorgen alsof het van henzelf is. Zij brengen uw hond of kat, afhankelijk van de verblijfsduur in het dierenhotel, tijdelijk onder in een ruime kennel en geven het voedsel en water. De dierenverzorgers laten uw hond ook uit; een service die uniek is in de luchtvaartbranche.

Veiligheid en comfort
Om ervoor te zorgen dat uw hond of kat zo comfortabel mogelijk reist, moet het vervoer plaatsvinden in een speciaal ontworpen ‘sky kennel’. Deze sky kennels zijn gemaakt van kunststof, met een metalen deur (kunststof deurtjes zijn niet toegestaan). De scharnieren en grendels van de deur moeten aan boven- en onderzijde ten minste 1.6 cm uitsteken. Kennels die niet voldoen aan de hiervoor genoemde IATA eisen worden geweigerd.
Uw huisdier maakt de reis in een speciaal compartiment van het vliegtuig. Dankzij een goede ventilatie en een zorgvuldig geregelde temperatuur en luchtdruk worden hier optimale reisomstandigheden gecreëerd.
Bij KLM Cargo zijn sky kennels verkrijgbaar in uiteenlopende afmetingen. Deze kunt u echter niet rechtstreeks bij KLM Cargo aanschaffen maar via een gespecialiseerde vrachtagent. Details van deze agenten kunt u opvragen bij onze Customer Service via het volgende e-mail adres; pets-ams@klmcargo.com. Kennels die voldoen aan de wettelijke eisen van IATA (International Air Transport Association) zijn bijvoorbeeld de merken ‘Sky’ en ‘Vari’. U kunt deze kennels ook bij grotere dierenspeciaalzaken aanschaffen.
Van groot belang is dat u de juiste maat kennel kiest. Uw huisdier moet in de kennel met gemak kunnen staan, zitten, liggen en zich omdraaien. Voor de veiligheid en het welzijn van uw huisdier is echter tevens van belang dat u de kennel niet te ruim kiest. Op de afbeelding ziet u de afmetingen waarmee u rekening dient te houden bij het kiezen van een kennel.
A Lengte van de neus tot het begin van de staart B Hoogte van de grond tot de schouder C Hoogte in staande positie met de kop omhoog Let ook op de breedte van de schouders (niet afgebeeld)

Belangrijk:
Om de juiste hoogte van de kennel te bepalen dient u 10 centimenter boven op de hoogte in staande positie (C.) op te tellen.

Overzicht van de verschillende type kennels:

Type kennel Afmetingen in CMS Gewicht in KG Kubieke meter Volume in KG A 53x40x38 3 0.08 13.5 B 68x51x48 5 0.17 28.0 C 81x56x58 8 0.26 44.0 D 91x61x66 10 0.37 61.5 E 102x69x76 13 0.54 89.5 F 122x81x89 24 0.88 147.0

Belangrijk:
Wij willen u er nogmaals op wijzen dat het noodzakelijk is dat u de maten van uw hond goed opneemt. Onze medewerkers van het dierenhotel controleren of u de juiste kennel voor uw hond heeft. Mocht bij aanlevering in het dierenhotel blijken dat de kennel te klein is, wordt u geacht ter plaatse een grotere kennel te kopen en de extra vervoerskosten die daaruit ontstaan te betalen. Als u uw kat wilt laten vervoeren kunt u een A-kennel aanschaffen.

Let op!
Bij honden met een stompe neus (snubnosed dogs) adviseren wij u één maat grotere kennel aan te schaffen. Deze honden hebben namelijk een verhoogd risico op ademhalingsproblemen die veroorzaakt worden door stress. Reizen in een grotere kennel zorgt voor meer zuurstof rond de hond en verkleint daarmee de kans op ademhalingsproblemen
Afhankelijk van de wet- en regelgeving in het land van bestemming reist een volwassen hond of kat alleen in een kennel. Kittens en puppies kunnen daarop een uitzondering vormen; die mogen vaak samen in één kennel reizen.

Voorwaarden en documenten
De verzender blijft te allen tijde verantwoordelijk voor de benodigde correcte documentatie en de eventueel van toepassing zijnde arrangementen zoals bijvoorbeeld een import vergunning en een quarantaine reservering. Om met KLM Cargo te mogen reizen, moet uw hond of kat ouder zijn dan tien weken. Voor het vervoeren van een hond of kat zijn reisdocumenten vereist. De voorschriften voor het importeren van dieren verschillen van land tot land, maar over het algemeen heeft u voor uw huisdier ten minste twee documenten nodig:
Een geldige gezondheidsverklaring, ondertekend door een gekwalificeerde dierenarts. Een geldig bewijs van inenting tegen hondsdolheid (rabiës) Voor vervoer naar en binnen de EU gelden vanaf 1 oktober 2004 andere eisen. Wij raden u aan contact op te nemen met uw dierenarts voor meer informatie over deze nieuwe regelgeving. Tevens kunt u meer informatie vinden op de volgende pagina's: www.minlnv.nl Zoeken op: "reizen hond". www.knmvd.nl U gaat naar "Actueel", "Dierenpaspoort".

Quarantaine
Sommige landen kennen quarantainebepalingen. De quarantaineperiode verschilt van land tot land en kan uiteenlopen van een maand tot een jaar.

Belangrijk!
Voor meer informatie over de importvoorschriften van uw huisdier adviseren wij u contact op te nemen met de ambassade of consulaat van het land van bestemming. http://ambassade.pagina.nl

Reisadviezen
Als uw hond of kat een vliegreis gaat maken, zijn de volgende punten van essentieel belang:
Wij adviseren u om zaken als inentingen en reisdocumenten geruime tijd van tevoren te regelen. Houdt u er rekening mee dat sommige landen strikte quarantainebepalingen hanteren voor elk dier dat het land binnenkomt. Voor meer informatie over de importvoorschriften van uw huisdier kunt u contact opnemen met de ambassade van het land van bestemming. Het is een goed idee om de naam van uw huisdier en voederinstructies aan de zijkant van de kennel te bevestigen. Als de dierenverzorgers van KLM Cargo uw huisdier bij zijn naam kunnen noemen, zal het zich beter op zijn gemak voelen.

Wij raden u aan om uw huisdier een paar dagen voor de reis aan de kennel te laten wennen. U kunt uw hond of kat er bijvoorbeeld in laten eten, drinken en slapen. Uw huisdier zal zich beter op zijn gemak voelen tijdens de reis als het al aan de kennel gewend is.
Wij raden u aan om uw huisdier 24 uur voor vertrek licht verteerbaar voedsel te geven. Uw hond of kat mag onbeperkt water drinken.
Wij raden u sterk af om uw huisdier voor de reis een kalmerend middel toe te dienen. Hierdoor zal uw huisdier minder snel wennen aan zijn nieuwe omgeving en mogelijk afkoelen tijdens de vlucht. Indien uw huisdier verdoofd bij ons wordt aangeleverd, bestaat de kans dat KLM Cargo uw huisdier weigert te vervoeren.

Reserveren
U kunt niet rechtstreeks bij KLM Cargo boeken.
Dit dient u te doen via een gespecialiseerde vrachtagent. Zij kunnen het benodigde papierwerk voor u regelen, het vervoer van en naar de luchthaven en uiteraard de boeking bij KLM Cargo. Details van deze agenten kunt u opvragen bij onze Customer Service via het volgende e-mail adres; pets-ams@klmcargo.com.
De agenten zullen u tevens voorzien van een offerte. De kosten bestaan onder andere uit de luchtvrachtkosten, security tax, brandstoftoeslag en de afhandelingskosten van de agent.

Goed om te weten:
Bij aankomst op de bestemming kunnen er door de douane en afhandelaar kosten in rekening gebracht worden bijvoorbeeld voor de douane inklaring, de afhandeling en indien van toepassing veterinaire kosten. KLM Cargo heeft echter geen inzage in deze kosten en kan er derhalve geen invloed op uitoefenen.

Honden en katten naar de USA
Voor honden en katten naar de USA kunnen mogelijk beperkingen van kracht zijn in verband met extreme temperaturen in de USA.

Honden en katten naar Groot-Brittannië
KLM Cargo is sinds 1 mei 2003 aangesloten bij het Pet Travel Scheme (PETS).
Dit betekent dat het mogelijk is om uw hond of kat met KLM Cargo naar Groot-Brittannië te vervoeren, zonder dat uw hond of kat in Groot-Brittannië in quarantaine moet. Uw huisdier dient wel aan de in het Pet Travel Scheme (PETS) bepaalde eisen te voldoen.
KLM Cargo heeft toestemming om honden en katten te vervoeren op de route Amsterdam (Schiphol) – Londen Heathrow.

Voor meer informatie en reserveringen kunt u contact opnemen met een van de volgende vrachtagenten:

 
Zoo Logistics
Phone: +31 20 316 5091
Fax: +31 20 316 5099
E-mail: pets@zoologistics.nl

Animals To Fly
Tel. nr.: +31 (0)23 557 79 90
Fax nr.: +31 (0)23 557 78 96
E-mail: service@animalstofly.com

Copex Air Cargo,
Contact person Peter Buis
Phone: +31(0) 20 648 1080
Fax: +31(0) 20 648 4117
E-mail: tce@copexair.nl

VCK Live Animals Logistics
Contact person Monique Schellinger
Phone: +31 20 6549 131/134
Fax: +31 20 6010 273
E-mail: animals.air@vcklogistics.nl

Algemene informatie over het Pet Travel Scheme kunt u vinden op http://www.klmcargo.com/tds/frameset.jsp?http&&&www.klmcargo.com/tds/offering/p_s/Variation/variationlive/petsnederlands.jsp

Belangrijk!
Het blijkt in praktijk dat veel eigenaren denken dat ze hun huisdier het beste een sedativum kunnen geven voor de vliegreis.
 
Het tegendeel is waar!
De IATA (International Air Transport Association), het internationale regelgevende orgaan in de luchtvaart, raadt in haar Live Animals Regulations (LAR) het sederen van dieren, waaronder honden en katten, die met het vliegtuig reizen af. De combinatie van vlieghoogte en sedatie kan leiden tot een lage bloeddruk en ondertemperatuur bij het huisdier, wat tijdens een vliegreis (levens)gevaarlijk kan zijn. De IATA adviseert dan ook om honden en katten ruim van te voren te laten wennen aan de sky kennel zodat de dieren op een ‘natuurlijke’ manier rustig aan de reis kunnen beginnen. 
 

Dit is een bijdrage van KLM Cargo – © 2006


Gerelateerde Artikelen

Reisverzekering voor honden

Jaarlijks gaan ruim 700.000 honden een of meerdere keren met hun baasje mee op vakantie, Dierenverzekeraars zijn hier op ingesprongen.


Vakantie met de honden

Gaat je hond mee op vakantie in Nederland, dan zijn er tal van mogelijkheden. Vooral als je een vakantiehuis huurt, de hond kan ook meer naar het buitenland



Vragen over je hond? stel ze op het Hondenforum