Het is vr jul 30, 2010 7:44 am

Alle tijden zijn GMT + 2 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Auteur Bericht
 Berichttitel: janken en blaffen als ik weg ben
BerichtGeplaatst: zo aug 06, 2006 2:47 pm 

Ik heb een hond genomen toen ik de vut in ging.
Maar........ hij is zo aanhankelijk. Nou is dat opzich geen probleem, maar als ik weg moet/ben en hem niet kan mee nemen gaat hij in de benche. Nou hoor ik van mijn buurvrouw dat hij dan konstant zit te janken/blaffen. Zij vindt dat niet zo'n probleem maar ik wel. Ze is nu 10 maanden (maltheser leeuwtje). Ik werk af en toe wat bij en ben dan plm 3 uurtjes van huis. Weet iemand daar een oplossing voor?????
Groetjes van een wanhopige hondenbezitster Jenny

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 06, 2006 8:20 pm 

Hoi,

Uit het verhaal veronderstel ik dat je de hond enkel in de bench zet als je weggaat? De hond vindt dit waarschijnlijk eng en als je dan meteen 3uur wegblijft... is dat misschien een beetje te drastisch.
Ik zou eerst een benchtraining doen.
Op http://www.hondenplaza.nl/page/bench_training.php staat dit goed uitgelegd.

Ook het alleen zijn zal langzamerhand opgebouwd moeten worden. Eerst een paar minuten alleen laten, dan eens een kwartier, dan een half uur, enz. Ik geef mijn hond altijd iets lekkers (een kauwbot, of een pensstokje,..) of een speeltje (balletje waar snoepjes uitkomen als hij ermee rolt) wanneer ik wegga. Dan verveelt hij zich niet zo erg.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Veel succes!
Nele

Profiel  

Berichttitel: janken en blaffen
BerichtGeplaatst: do aug 10, 2006 4:16 pm 

Ik heb nu uitgeprobeert rebbel in de gang te doen en niet meer in de bench, maar ook dan blijft ze blaffen en janken. Ze heeft dus geen hekel aan de bench maar wil niet alleen gelaten worden.
En de tijd steeds langer maken dat ik weg ben en dan beginnen met een paar minuten ofzo dat gaat niet . Mijn baas ziet me aankomen als ik nu 5 minuten ga zeggen dat ik dan al weer weg moet ik ben plm 2 maal per week plm 3 uurtjes weg. Nu hoor ik van iemand een hond erbij nemen dan ben je overal vanaf. Heeft iemand daar ervaring mee?? Ik wil best nog een hond geen enkel probleem maar als ze dan alle 2 gaan blaffen ben ik nog verder van huis.
Ik hoop dat iemand mij kan adviseren waar ik en de hond iets aan hebben
Vriendelijke groeten
Jenny

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 10, 2006 4:21 pm 

Je zou het misschien kunnen opbouwen buiten de tijd dat je moet werken.......tis maar een ideetje

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 10, 2006 4:59 pm 

Een hond erbij nemen zou ik zeker niet doen! Dan heb je straks twee honden die blaffen.

Alleen zijn is geen natuurlijk gedrag voor een hond. Je zal een hond dit moeten leren. Als dit niet goed wordt aangeleerd en de hond wordt te snel alleen gelaten, dan kan een hond verlatingsangst ontwikkelen. Hierbij wordt een stof in de hersenen aangemaakt die een paniekgevoel veroorzaakt. Maar ook andere factoren zoals erfelijkheid of grote schrik tijdens het alleen zijn kunnen liden tot verlatingsangst.

Sommige honden hebben zichzelf aangeleerd om te blaffen of te slopen omdat ze hebben ervaren dat de baas thuiskwam terwijl ze dit gedrag vertoonden. Ze koppelen het gedrag dus aan het thuiskomen van de baas.
Andere honden doen het puur uit verveling.

Het is voor veel mensen moeilijk om zelf vast te stellen waar het gedrag vandaan komt. Daarom kan het soms handig zijn om een gedragstherapeut in te schakelen die je helpt om de oorzaak te achterhalen. Zeker omdat het gedrag hoe meer het gewoonte wordt, steeds moeilijker te doorbreken is.

Wat je kunt proberen is heel hard gaan oefenen met het alleen laten als je niet naar je werk moet. Je kunt hiermee beginnen door de hond regelmatig helemaal te negeren als je thuis bent. Zo leert hij dat je er ook niet altijd voor hem bent als je wel thuis bent. Dan ga je eens heel kort naar een andere kamer met de tussendeur dicht. Echt maar een paar seconden. Dit herhaal je meerdere keren per dag. Als dat goed gaat, blijf je steeds iets langer in die kamer. Als je bijv. 10 minuten in die andere kamer kunt blijven zonder dat de hond gaat blaffen, ga je eens je jas aantrekken en je tas en sleutels pakken en dan weer kort naar de andere kamer. Als dat goed gaat, ga je hetzelfde doen, maar dan met de buitendeur. Draai de deur als het goed gaat ook op slot en direct weer open. Zo kun je het alleen zijn steeds iets verder uitbouwen.
Wat ook een goede oefening is, is de volgende: http://www.hondenplaza.nl/page/alleen_blijven.php

Begin de hond te negeren 5 minuten voordat je weggaat. Zorg dat je altijd rustig bent voordat je weggaat. Als je gestressed de deur uitgaat zal je hond dit ook overnemen. Begroet de hond niet overdreven bij terugkomst.

Wat ik zeker zou proberen is om, zolang de hond nog niet heeft geleerd om alleen te blijven, een oppas te zoeken!! Misschien wil de buurvrouw wel? Iedere keer dat je de hond nu alleen laat terwijl hij blaft, versterkt het gedrag en wordt het moeilijker om af te leren.
Als het je niet lukt in je eentje, schakel dan alsjeblieft hulp in, want dit is voor jou geen fijne situatie, maar voor de hond zeker ook niet. Bedenk dat hij dit niet doet om jou te pesten, maar omdat hij gestressed is. Het oefenen zal veel tijd kosten en je mag niet sneller gaan dan de hond aankan. Je zult dus veel geduld moeten hebben.

Veel succes.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur [ Zomertijd ]